Op dit blog vindt u posts die te maken hebben met het veranderingsproces dat als doel heeft om jeugdtennis verslavend leuk te maken.

woensdag 27 november 2013

Kids uitsluiten is uitgesloten


     Zeven dingen die je kunt doen om je jeugdafdeling 'hot and happening' te maken.


Tijdens het Jaarcongres van de KNLTB heeft Ronald Pothuizen, projectleider van het KNLTB Tenniskids, een presentatie gegeven met als titel; "zeven dingen die je jeugdopleiding hot and happening maken". De zeven onderwerpen worden in zeven losse blogs besproken. Onder het blog heeft u uitgebreid de mogelijkheid om te reageren. Natuurlijk is het ook mogelijk om op facebook te reageren. Dit is nummer 3; 'kids uitsluiten is uitgesloten'. 

Selecteren is bijna onlosmakelijk verbonden met de sport. Altijd vinden volwassenen dat de betere kinderen bij elkaar moeten, dat er een eerste team moet zijn en 'lagere' teams en soms is er zelfs sprake van een selectie.
Wat doet selecteren eigenlijk binnen een verenigingssituatie? Wat doet niet geselecteerd worden met degene die niet geselecteerd wordt? Vindt het kind het erg leuk om niet gekozen te worden voor de selectie? Beter is om alle kinderen onder 10 jaar en op een verschillend niveau spelen, bij elkaar te houden en elk kind individueel proberen uit te dagen.

Een ander punt om over na te denken is het grotere verschil wat er gaat ontstaan als er met kinderen
intensiever wordt gewerkt. Kinderen die in de selectie zitten, gaan natuurlijk beter spelen dan kinderen die minder vaak trainen. Het gevolg is dat de betere kinderen het niet meer leuk vinden om tegen die mindere kinderen te spelen en dus minder sparringspartners hebben. Dit is een ontwikkeling die niet helpt om een goede evenwichtige jeugdgroep te creëren. We weten dat kinderen het meest leren in niet leersituaties. Een niet leersituatie is bijvoorbeeld een wedstrijd of vrijspelen met een vriendje. Tevens weten we dat het goed is voor kinderen om tegen veel verschillende kinderen te spelen. En om tegen kinderen te spelen van gelijk niveau zodat je echt alles uit de kast moet halen om te winnen. Het uit elkaar trekken van de jeugdspelers is dan ook geen goed idee. Probeer juist de groep zo homogeen mogelijk te houden en probeer de totale groep op een hoger niveau te krijgen. Investeer even kort in de kinderen die even iets achterop dreigen te lopen. Zorg dat ze weer bij de groep kunnen aanhaken. Denk meer in teams dan in individuen. Zie een lesgroep ook niet als een groep van individuen maar als een team. Probeer vervolgens het team zo sterk mogelijk te maken. Met het uiteindelijke doel om iedereen op een hoger niveau te krijgen.
Een ander bijkomend voordeel van het teamdenken is dat het leuk is om bij een team te horen. Geef de teams dan ook inspirerende namen. Namen die iets zeggen over wie en wat ze zijn. De giraffen zou een naam voor een fase kunnen zijn waarbij kinderen in hun ontwikkeling het geheel al een beetje kunnen overzien. De buffels staan bijvoorbeeld voor kinderen die maar doorgaan en niet op of om kijken. Zo kun je nog meer namen bedenken die de kinderen informatie geven over wie en hoe ze zijn. Hoe gaat uw vereniging om met selecteren? En hoe helpt een selectiesysteem om alle tenniskids het zo veel mogelijk naar de zin te maken?Lees ook ons blog 'teveel buyers en te weinig flyers'.

Tip:

  • Benader lesgroep als team
  • Moet je al selecteren onder 10 jaar?
  • Aandacht voor de mindere
  • Invoeren assistentcoach systeem
  • Teamkleding


Geen opmerkingen:

Een reactie posten